Dauguma vairuotojų puikiai žino, kad automobilio stabdžių sistema yra vienas svarbiausių transporto priemonės komponentų. Rūpinantis saugiu ir nepriekaištingu savo automobilio veikimu nereikia pamiršti, kad stabdžių sistemą sudaro ne vien tik stabdžių kaladėlės ar stabdžių diskai. Šioje sistemoje reikšmingą vaidmenį atlieka ir stabdžių skystis. Jo dėka ne tik užtikrinamas sklandus visos stabdymo sistemos darbas, bet ir tam tikros stabdžių dalys apsaugomos nuo korozijos. Pateikiame kiekvienam vairuotojui naudingą informaciją, ką verta žinoti apie stabdžių skystį ir kaip tinkamai prižiūrėti automobilio stabdžių sistemą.
Stabdžių skysčių rūšys
Stabdžių skysčių klasifikacija žymima DOT standartu ir išskiriamos DOT3, DOT4 ir DOT5.1 stabdžių skysčių grupės.
• DOT3. Žymimas stabdžių skystis, skirtas hidraulinėms stabdžių sistemoms, jo virimo temperatūra paprastai būna ne žemesnė nei 230 °C, o eksploatacijos ribos – nuo -50 °C iki +50 °C.
• DOT4. Dažniausiai Lietuvos transporto priemonėse naudojama stabdžių skysčio rūšis, pasižyminti žemo klampumo ir aukštesnės nei 240 °C virimo temperatūros savybėmis.
• DOT5.1. Stabdžių skysčiai dažniausiai naudojami sportiniuose automobiliuose. Jų virimo temperatūra dar aukštesnė nei DOT3 ar DOT4 rūšių, o klampumas – mažesnis. Dėl šių priežasčių naudojant DOT5.1 stabdžių skystį, sportinių automobilių stabdymo sistema tampa jautresnė ir pritaikyta saugiam stabdymui net ir važiuojant didesniu greičiu.
Renkantis stabdžių skystį savo automobiliui, pirmiausia reikia atsižvelgti į automobilio gamintojo rekomendacijas. Paprastai ant automobilio išsiplėtimo bakelio būna nurodyta rekomenduojama naudoti stabdžių skysčio rūšis.
Autoserviso „Heksanas“ specialistai pažymi, kad būtina atkreipti dėmesį ne tik į DOT klasifikaciją, bet ir tai, kurio tipo stabdžių skystis geriausia naudoti jūsų automobiliui – mineralinį, silikoninį ar glikoninį. Jei jūsų automobilio stabdžiai yra diskiniai, mineralinis stabdžių skystis yra visiškai netinkamas. Silikoniniai stabdžių skysčiai pasižymi geromis drėgmės absorbavimo ir atsparumo temperatūros svyravimams savybėmis, tačiau jų tepamosios savybės nėra pakankamai teigiamos. Dažniausiai automobiliams naudojami glikoniniai stabdžių skysčiai, pilnai išpildantys visus poreikius – jie neužverda net prie itin aukštos temperatūros, pasižymi optimaliomis klampumo ir tepamosiomis savybėmis.
Kada reikia keisti stabdžių skystį?
Pirmiausia, pakeisti stabdžių skystį rekomenduojama nusipirkus naudotą automobilį ir nežinant kada ir kokiu skysčiu buvo pildytas stabdžių skysčio bakelis. Na, o ne pirmus metus savo transporto priemonę vairuojantiems vairuotojams reikia planuoti apsilankymą autoservise dėl stabdžių skysčio keitimo, atsižvelgus į sekančius aspektus:
• Stabdžio pedalo veikimas. Lengviau nei anksčiau, žymiai minkščiau nei įprasta veikiantis stabdžio pedalas – pirmas signalas, kad galbūt reikia keisti stabdžių skystį. Dažnu atveju taip pat pastebimas ir ilgesnis stabdymo kelias, automobilis ima stabdyti labai palengva. Atsiradus šiems požymiams kai kurių transporto priemonių skydelyje ima degti ABS lemputė.
• Stabdžių cypimas. Jei bakelyje jau netinkamas naudoti stabdžių skystis ar jo likutis per mažas, stabdymo metu gali būti girdimas cypimo garsas. Tiesa, šis garsas būdingas ir esant staigiam stabdymui, kai stabdžių sistema veikia nepriekaištingai. Tačiau jei cypimas kartojasi net ir ramaus stabdymo metu, verta pagalvoti apie stabdžių skysčio keitimą. Verta pabrėžti kad cypimas gali reikšti ir kitas sistemos bėdas
• Degimo kvapas. Degėsio kvapas stabdymo metu dažnai būna lydimas ir jau minėto cypimo garso. Tad jei pastebėjote abu požymius, verčiau apsilankykite autoservise kuo greičiau.
Nepastebėjus jokių minėtų požymių, stabdžių skystį rekomenduojama keisti kas 40 – 70 tūkst. kilometrų. Tačiau rida nėra vienintelis rodiklis, kuriuo verta vadovautis. Net ir mažai eksploatuojamo automobilio stabdžių skystis ilgainiui sensta ir praranda savo funkcijas. Tad pastebėjus, kad jis tapo kone juodas, nedelsiant apsilankykite mūsų autoservise dėl stabdžių skysčio keitimo.